Prowadzący i opisy warsztatów W każdym z trzech bloków warsztatowych wybierz jedne warsztaty, dzięki temu weźmiesz udział w trzech różnych warsztatach. *Dla instruktorek i instruktorów oraz osób, które chcą nauczyć się prowadzić grupy teatralne przygotowaliśmy warsztaty pedagogiczno-teatralne. Stanowią one jedną całość, to jest osoby zapisane na te warsztaty pracują ze sobą przez dwa dni w trzech sesjach warsztatowych (nie mają możliwości wyboru innych warsztatów). **Osoby biorące udział w warsztatach reżyserskich nie mają możliwości wyboru innych warsztatów. Stanowią grupę zamkniętą, która pracuje ze sobą przez dwa dni w trzech sesjach warsztatowych. 1. Ciało / ruch / głos – Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Janusz Adam Biedrzycki – Teatr Chorea Warsztaty Teatru CHOREA to intensywny trening aktorski i szansa doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei – trójjedni, czyli połączenia ruchu, dźwięku i słowa w jednym działaniu. W trakcie warsztatów koncentrujemy się na pracy w grupie, pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez uczestnika wszystkich tych form ekspresji jednocześnie. Intensywność i ryzyko – zarówno fizyczne – jak i to wynikające z przełamywania własnych ograniczeń – to dwa główne wyznaczniki jakości towarzyszące metodzie. W trakcie warsztatów chodzi o uruchomienie kreatywności każdego z uczestników – dążymy do stworzenia nowego, twórczego spotkania oraz kreatywnego i artystycznego wydarzenia. Tomasz Rodowicz – dyrektor Artystyczny, lider i współzałożyciel Teatru CHOREA. Aktor, reżyser, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii i pszczelarz. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, jego czołowy aktor oraz lider programu dydaktycznego w latach 1977-2003. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy i Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Perspektywy. Lider licznych projektów dydaktycznych i artystyczno-edukacyjnych dla aktorów, instruktorów teatralnych i animatorów kultury na całym świecie. W 2014 roku odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat licznych nagród – „O! 2017” w kategorii Teatr, W 2018 roku został laureatem nagrody Prezydenta Miasta Łodzi, W 2019 roku otrzymał prestiżową nagrodę imienia Zygmunta Hübnera „CZŁOWIEK TEATRU”. Janusz Adam Biedrzycki – romantyczny racjonalista, pesymistyczny optymista, wierzący że ten świat da się zmienić. Jej Perfekcyjność Ekstrawertyczna Pani Domu. Niespełniony Miejski Badylarz. Bez wyrzeczeń, poświęceń, w miarę swoich możliwości, uczuć, marzeń – bo żeby być, trzeba wielkiego kompromisu, nauki i pokory, a reszta jest zatraceniem. Nie spłycający uczuć, jedynie je zakrywający. Goniący za marzeniem, ale bez trupów po drodze. Swoista indywidualność, egocentryczność, wariactwo, czasami przeobrażające się w obsesyjność i szaleństwo, czasami samotnik idący swoją drogą. Absolwent Zarządzania kulturą Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Współzałożyciel i członek Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. Członek kursu „Pedagog w Teatrze”, Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010 i 2014 oraz Urzędu Miasta Łodzi w latach 2013, 2017 i 2022. Współtwórca podręcznika „Trening fizyczny aktora – od działań indywidualnych do zespołu” (2015). Twórca spektakli tworzonych w cyklu warsztatowych przez młodzież wykluczoną społecznie, z udziałem osób niewidomych czy wykluczonych społecznie. Prowadzi szkolenia dla pedagogów, czy animatorów kultury. Od 2014 nieprzerwanie prowadzi młodzieżową grupę teatralną działające w teatrze Chorea. Pracował z teatrami w Polsce – Lublinie, Łodzi, Michałowicach, Warszawie i twórcami na całym świecie – USA, Japonia, Walia, Chorwacja. Elina Toneva – urodzona w Sofii (Bułgaria) pieśniarka, aktorka Teatru CHOREA. Wykładowczyni technik ruchu scenicznego, śpiewu i świadomości ciała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Wieloletnia instruktorka systemu walki wręcz i samoobrony Krav Maga. Absolwentka łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się również ceramiką artystyczną i użytkową. Profesjonalnie zajęła się śpiewem w 2001 roku w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, podejmując współpracę z „Orkiestrą Antyczną”, (projekt muzyczno-badawczy Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego, będący kreatywną rekonstrukcją muzyki Antycznej Grecji). Od początku istnienia Teatru CHOREA jest współtwórczynią i wykonawczynią muzyki w większości spektakli i projektów muzycznych Teatru. Jest jedną z liderek programów edukacyjnych i warsztatowych zespołu, prowadząc indywidualnie i zespołowo zajęcia z aktorami, muzykami, tancerzami i instruktorami teatralnymi, zarówno w Polsce, jak i w wielu krajach Europy i świata. Jej warsztaty cieszą się zainteresowaniem, dzięki dużemu doświadczeniu pedagogicznemu, profesjonalnemu łączeniu elementów ruchu fizycznego, ćwiczeń i zabaw rytmicznych oraz wymagających pieśni tradycyjnych. 2. Pędzel w dłoń – podstawy charakteryzacji teatralnej – Lidia Pachciarek Warsztaty charakteryzatorskie z zakresu podstawowej charakteryzacji teatralnej. Będą zmarszczki, kurze łapki i balkoniki, ale wszystko ze świeżym spojrzeniem i młodą głową. A zaraz potem poleje się krew, na skórach wykwintną przeróżne sińce, ale kto to wie, do czego posunie się zdesperowany charakteryzator… Serdeczne zaproszenia dla każdego, kto ma ochotę nieco zmienić swój sceniczny (albo i codzienny) image. Lidia Pachciarek – kocha teatr, naleśniki i charakteryzację. Z dwoma pierwszymi jest nierozerwalnie związana, odkąd pamięta, a jej miłość do charakteryzacji wyrosła naturalnie z niegdysiejszego zamiłowania do przebieranek wszelakich. Tak – wyciąganie dziwnych stworów z otchłani głowy i przywoływanie ich do życia to jej pasja. Uczęszcza do szkoły wizażu i charakteryzacji w Gdyni. Miała też okazję współpracować przy różnych sesjach zdjęciowych i spektaklach. Z chęcią dzieli się wiedzą i ma nadzieję, że z warsztatów charakteryzacji wyjdziecie wyposażeni w nowe, pomocne umiejętności. 3. Kreatywność w projektowaniu scenografii i kostiumów teatralnych – Ewelina Brudnicka Od czego zaczyna się proces projektowania scenografii w teatrze? Gdzie szukać inspiracji? Co zrobić kiedy dopada nas blokada twórcza? Jak odkryć źródło kreatywności w świecie przepełnionym bodźcami? Podczas warsztatów osoby uczestniczące będą miały okazję porozmawiać o procesie tworzenia scenografii i kostiumów, poznać kulisy jej powstawania. Pracując nad zadaniami poznają techniki, które pobudzą kreatywność i będą mogli sami zmierzyć się z fragmentem wybranej sztuki. Ewelina Brudnicka – Absolwentka Wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W Toruniu, w Teatrze imienia Wilama Horzycy, zrealizowała scenografie do spektakli w reżyserii Pawła Paszty – „Napis”, „Hamlet”, „Koncert Marzeń”, „Alicja w Krainie Czarów” oraz „Zemsta”. Współpracowała także z Wojewódzkim Ośrodkiem Animacji Kultury tworząc scenografię do spektaklu dla najmłodszych „Moja Pierwsza Odyseja” w reżyserii Katarzyny Peplińskiej-Pietrzak. 4. Warsztaty pracy z głosem z elementami dubbingu – Monika Kijek Zajmiemy się indywidualnie każdym głosem – sprawdzimy dykcję, artykulację, ćwiczenia na modulacje i pracę z emocjami – czyli jak brzmi głos w konkretnej emocji? A także jak zagrać głosem konia, słonia czy żyrafę? A może małe dziecko? Każdy spróbuje nowych barw w swoim głosie. Dobierzemy indywidualne ćwiczenia dykcyjne, każdy dostanie zestaw ćwiczeń do domu oraz skrypt PDF. Zastanowimy się dlaczego oddychanie jest tak ważne przy mikrofonie i czym jest ta słynna przepona (oddychanie dolnożebrowe)? Jak poszukać w swoim ciele wyjątkowych barw, czym jest rezonator głowowy, a czym piersiowy – czy mogę być każdym głosem? Porozmawiamy też o pracy z kartką i ekranem – jak czytać scenariusze dubbingowe? Ponadto, czego nie lubi mikrofon – czy mogę jeść podczas nagrań w studio? Dowiesz się: jak zarabiać na pracy głosem, gdzie wysłać swoje próbki i jak wyglądają castingi w studiach dubbingowych? Jeśli chcesz pracować głosem zawodowo – spróbujemy pomóc Ci spełnić swoje marzenia i doradzić od czego zacząć. Masz prawo się mylić! Warsztaty są właśnie po to, żebyś mógł/mogła czuć się swobodnie ze swoim głosem. Monika Kijek – aktorka musicalowa, dramatyczna i dubbingowa, trenerka wokalna. Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku wydział wokalno-aktorski specjalność musical oraz studium pedagogiczne. W 2023 otrzymała certyfikat ukończenia Broadway Workshop Teacher w Nowym Yorku. Występowała na deskach teatrów dramatycznych i musicalowych w całej Polsce, między innymi w teatrze muzycznym w Niemczech w Uckermärkische Bühnen w Schwedt w musicalu „Shrek”. Współpracuje ze studiami dubbingowymi. Jej głos możemy usłyszeć między innymi w filmie „Bumblebee” oraz serialu „Wiedźmin” czy „Spongebob”. Właścicielka i nauczycielka w Studio Piosenki METRO w Poznaniu. Partnerka Studio Buffo oraz właścicielka szkoły artystycznej dla dorosłych ARTYFUZJA w Poznaniu. Swoje umiejętności i pasje przekazuje na cyklicznych warsztatach aktorskich oraz wokalnych – w szkole Vocal art- nauczyciel dubbingu i lektorstwa. Ukończyła kurs rehabilitacji głosu techniką LAX VOX oraz complete vocal technique. Współpracuje z profesjonalnymi wokalistami – ma na koncie liczne sukcesy pedagogiczne w konkursach wokalnych i telewizyjnych. 5. *Pozwól na wzrost – warsztaty pedagogiczno-teatralne dot. pracy z grupą – Agnieszka Zakrzewska Zapraszam na warsztaty, które połączą praktykę z dzieleniem się doświadczeniem, oferując nowe narzędzia i metody pracy z grupami teatralnymi. Warsztaty skierowane są do instruktorów i instruktorek grup teatralnych, a także osób, które pragną w przyszłości pracować z młodzieżą lub wzmocnić swoje umiejętności pedagogiczne w obszarze teatru. Podczas warsztatów skupimy się na wykorzystaniu działań teatralnych w pracy z grupą, także młodzieżową. Nauczysz się, jak budować zaufanie i bezpieczną przestrzeń dla młodych uczestników, w której będą mogli odkrywać swoje talenty, rozwijać kreatywność i umiejętności interpersonalne. Oferujemy narzędzia, które pomogą Ci w pracy z różnorodnymi grupami wiekowymi, z uwzględnieniem specyfiki młodzieży, ich potrzeb i oczekiwań. To doskonała okazja, by poszerzyć swoje kompetencje w zakresie pracy pedagogiczno-teatralnej, zainspirować się nowymi metodami pracy, a także nauczyć się, jak stworzyć środowisko, w którym między innymi młodzież może się rozwijać, wyrażać siebie i wspólnie tworzyć. Dzięki tym warsztatom wzbogacisz swój warsztat pracy i przygotujesz się do efektywnej pracy z grupami teatralnymi. Dołącz i pozwól na wzrost – zarówno Twój, jak i Twoich podopiecznych! Agnieszka Zakrzewska – entuzjastka życia, pedagożka teatru, animatorka kultury, trenerka. Absolwentka Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży (Akademia Sztuk Teatralnych imienia S. Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu AST Wrocław), Pedagogiki teatru (Instytut Teatralny imienia Z. Raszewskiego i Instytut Kultury Polskiej UW), 23. Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych w Warszawie. Specjalistka do spraw animacji kultury w WOAK Toruń. Współpracuje z CAL „Willa z Pasją”. Instruktorka grup teatralnych. Założycielka i koordynatorka Sceny Kobiet – grupy teatralno-rozwojowej. Autorka i koordynatorka projektów oraz wydarzeń kulturalnych. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla kadr kultury i edukacji oraz dla dzieci, młodzieży, dorosłych w każdym wieku i grup międzypokoleniowych. Łączy teatr i sztukę z procesem rozwoju osobistego. Jej spotkania pomagają uczestnikom rozwijać kreatywność, wyobraźnię oraz umiejętności interpersonalne. Poprzez różnorodne ćwiczenia i techniki z pola pedagogiki teatru zachęca do odkrywania siebie, poszukiwania nowych ścieżek rozwoju oraz odkrywania wewnętrznej siły, która pozwala na pełniejsze, bardziej autentyczne życie. Dba, by każde warsztaty były zaproszeniem do podróży ku większej świadomości siebie i otwartości na zmiany. Stwarza przestrzenie gdzie, w poczuciu bezpieczeństwa, każda i każdy może poczuć się twórczą, twórczym. 6. **Reżyseria na poważnie – Bartosz Kurowski Kim jest reżyser, reżyserka? Kim nie jest? Jak przebiega analiza dramatu i tworzenie koncepcji przedstawienia teatralnego? Warsztaty dają możliwość doświadczenia tego procesu. Uczestnicy oraz uczestniczki podejmą zadanie poszukiwania swojego niepowtarzalnego sposobu na zrozumienie tragedii „Antygona” Sofoklesa i przeniesienie jej na język współczesności. Warsztaty obejmują pracę w grupie, pracę samodzielną oraz zindywidualizowany feedback prowadzącego. Jego celem jest rozszerzenie kompetencji osób uczestniczących w warsztatach o umiejętność analizy dramaturgicznej i reżyserskiej klasycznego tekstu dramatycznego oraz jego adaptacji na scenę teatralną. Przebieg warsztatu obejmuje 3 sesje warsztatowe stanowiące całość. Bartosz Kurowski – reżyser teatru ukierunkowanego na publiczność poniżej 18 roku. W pracy bada możliwość budowania relacji z widzem poprzez stosowanie wielorakich form, takich jak teatr lalek, teatr masek, teatr ruchu albo performans. Podejmuje tematy angażujące widza – problemy dorastania, radzenia sobie z emocjami, funkcjonowania wobec otoczenia. Jego realizacje są prezentowane w Poznaniu, we Wrocławiu, w Krakowie, Łodzi, Warszawie (Polska) oraz w Bautzen (Republika Federalna Niemiec). Od roku 2021 realizuje studia doktoranckie w Szkole Doktorskiej przy Wydziale Filologicznym na Uniwersytecie Gdańskim – jego zainteresowania obejmują zjawiska w obszarach performatyki i wiedzy o teatrze, wiedzy o kulturze, gender stidies, queer studies. Prowadzi badania na temat relacji nadawca-odbiorca oraz strategii performatywnych w teatrze ukierunkowanym na widza najmłodszego i dorastającego. Od roku 2023 pracuje jako koordynator do spraw współpracy międzynarodowej i rozwoju w Teatrze Pinokio w Łodzi, gdzie buduje relacje oraz inicjuje kooperacje z organizacjami partnerskimi w Polsce i zagranicą. Ma też możliwość programowania wydarzenia S·PLOT Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży, Łódź (Polska) 06-12 października 2025. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach projektu „Młody Teatr – ciąg dalszy”.Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Zobacz także Wytchnieniówka. Spotkanie wzmacniające | warsztaty 30.11.2025 O rozwoju osób pracujących w kulturze | Śniadanie czwartkowe 10.04.2025 | 11:00 Anna Rusiłko „Po drodze, po czasie” | Twórczy Ferment | wystawa 30.03.2025 | 18:00