Grafika promocyjna z napisem Trzeci Kujawsko-Pomorski Kongres Kultury po lewej stronie. Po prawej stronie obrys województwa z połączonymi punktami: stylizowana mapa z konstelacjami. Tło w gradientowych barwach fioletu, niebieskiego i pomarańczowego.

Bio prowadzących i opisy warsztatów

Wystąpienia inauguracyjne: 


Irmina Recka-Wyżga  (Czy) możemy działać inaczej? O sprawczości i granicach w instytucjach kultury. 

Irmina Recka-Wyżga – menedżerka, tutorka, animatorka kultury, kierowniczka Działu Szkoleń i Profesjonalizacji w Narodowym Centrum Kultury.
Zajmuje się projektowaniem, koordynacją i ewaluacją programów szkoleniowych oraz konferencji skierowanych do kadry zarządzającej, pracowników i animatorów kultury. Zaangażowana w projekty związane z procesem zmiany, profesjonalizacją kadr w instytucjach kultury oraz rozwojem edukacji kulturalnej i artystycznej.  
Współorganizatorka polskich i międzynarodowych spotkań i konferencji, między innymi Kongresu Kultury Polskiej, konferencji ekspertów w ramach polskiej prezydencji w UE „Kompetencje w kulturze”, Dni Kreatywności, Ogólnopolskiej Giełdy Projektów. 
Pomysłodawczyni i współautorka portalu „Pracuj w kulturze” oraz serii wydawniczej pod tym samym tytułem. 
Koordynatorka działań szkoleniowych i profesjonalizacyjnych w projektach finansowanych ze środków Unii Europejskiej: Konwersja cyfrowa domów kultury, Projektowanie uniwersalne kultury. 


Joanna Jurga  Kultura przyszłości  o pielęgnowaniu różnorodności w Hotelu Ziemia. 

Dr Joanna Jurga – projektantka przestrzeni, badaczka, edukatorka. 
Dwukrotna komandorka symulowanych misji kosmicznych w habitacie Lunares. Specjalistka projektowania zorientowanego na poczucie bezpieczeństwa. Mówczyni TEDx. Prowadzi wykłady i szkolenia dla biznesu oraz szkół, dotyczące między innymi czerpania wiedzy z eksploracji kosmosu, kompetencji przyszłości i budowania bezpiecznych przestrzeni do życia i pracy. 
Jej mózg nieustannie poszukuje nowych wyzwań – obecnie zamieniła rajdy samochodów terenowych i enduro na nurkowanie na wstrzymanym oddechu. 
Autorka książki „Szałas na hałas” oraz podcastu #bezpiecznik. 


Bartosz Sokoliński  Nie bój się algorytmu. O sztucznej inteligencji w służbie ludzkiej wyobraźni. 

Bartosz Sokoliński – strateg, wykładowca i Dyrektor AI w Banku Ochrony Środowiska. Od ponad 20 lat łączy technologię, innowacje i zdrowy rozsądek. 
W przeszłości zarządzał projektami transformacji cyfrowej w sektorze publicznym, kosmicznym i finansowym. Dziś pomaga instytucjom odnaleźć się w świecie sztucznej inteligencji – i nie zgubić przy tym człowieka. 
W wolnych chwilach mentoruje, ucieka z miasta i tłumaczy dzieciom, że ChatGPT jednak nie wie wszystkiego. 


Katarzyna Pągowska i Łukasz Wudarski  Ku nowym opowieściom w kulturze. 

Katarzyna Pągowska – animatorka kultury i pedagożka teatru. Od ponad 10 lat tworzy i realizuje projekty wspierające lokalne społeczności oraz kadry kultury. Absolwentka Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych. Jako trenerka prowadzi warsztaty dla osób pracujących w sektorze kultury i edukacji, dzięki którym mogą wzmacniać swoje kompetencje związane z tworzeniem projektów, pozyskiwaniem środków, zarządzaniem zespołami i komunikacją. Od 2022 roku sprawuje funkcję zastępczyni dyrektora ds. merytorycznych Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu.

Łukasz Wudarski – historyk sztuki i bibliotekarz od 2006 roku związany z toruńską kulturą jako kreujący, realizujący i zarządzający różnorodnymi projektami: muzycznymi, literackimi, edukacyjnymi i animacyjnymi.  Certyfikowany konsultant ds. strategii rozwoju instytucji kultury (The Association Marcel Hicter 2011). W latach 2010-2018, kierownik działu artystycznego Centrum Kultury Dwór Artusa, a następnie dyrektor zarządzający placówki. Od 2022 roku wspólnie z Katarzyną 
Pągowską tworzy duet dyrektorski Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu, w którym to m.in. wspierają kadry kultury. 

     


Warsztaty w grupach do wyboru: 


  1. Lidia Miłosz  Empatyczna kultura współpracy. O komunikacji, która tworzy zaufanie i przestrzeń dla ludzi. 

Będąc kierownikiem, koordynatorem, animatorem, instruktorem – jesteś przede wszystkim człowiekiem.  
Zanim stajecie się zespołem – jesteście grupą osób, które chcą się widzieć, słyszeć i rozumieć.  

Zapraszam na warsztaty, które pomogą Ci:  
– budować zaufanie w zespole nie przez procedury lecz przez autentyczną komunikację,  
– rozmawiać o trudnościach bez ocen, z ciekawością i uważnością na potrzeby, 
– tworzyć przestrzeń, w której różnice nie dzielą, lecz wzbogacają współpracę.

Fundamentem warsztatów są założenia Porozumienia bez Przemocy (NVC).  
To nie szkolenie z „technik komunikacji” – to szansa na spotkanie z człowieczeństwem i wartościami.  

Dla kogo?  Dla tych, którzy wierzą, że instytucje kultury tworzą ludzie i chcą, by relacje między nimi były równie wartościowe, jak realizowane przez nich projekty. 

Lidia Miłosz – trenerka komunikacji, coachka, menedżerka kultury i oświaty, nauczycielka dyplomowana (polonistka). Od 2019 roku zarządza instytucją kultury. Równolegle prowadzi warsztaty i procesy rozwojowe w różnych organizacjach jako animatorka, trenerka i mentorka. Jej doświadczenie obejmuje 20 lat pracy w roli nauczycielki i wychowawczyni. W swojej pracy wspiera ludzi w odkrywaniu i wyrażaniu emocji, rozpoznawaniu potrzeb oraz budowaniu relacji opartych na empatii. Towarzyszy w drodze odzyskiwania wpływu na życie. Zespoły inspiruje do rozwoju, wydobywania potencjału i kreowaniu nowych rozwiązań. Pomaga przejść przez proces zmiany w organizacjach. Współpracowała między innymi z Narodowym Centrum Kultury, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL w Warszawie, Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz wieloma organizacjami z obszaru kultury, edukacji i pomocy społecznej. Specjalizuje się w pracy w nurcie Porozumienia bez Przemocy (NVC) oraz Coachingu Opartym na Potrzebach. Ukończyła między innymi Studia Podyplomowe NVC w Organizacjach, Studium Coachingu Opartego na Potrzebach, Studium Komunikacji w oparciu o NVC (część I i II). Jest absolwentką studiów magisterskich na Wydziale Nauk Humanistycznych.  
Jako filolożka języka polskiego i edukatorka teatralna od początku swojej drogi zawodowej postrzegała język jako narzędzie zmiany, porządkowania doświadczeń i budowania relacji. Kierując uważność na sferę emocjonalną i energię słów wspiera procesy akceptacji, samopoznania i tworzenia autentycznych więzi. Komunikacja bez Przemocy stanowi fundament jej pracy.  
„Zgadzam się z Marshallem Rosenbergiem, że język, którym się porozumiewamy, kształtuje nasze relacje, a tym samym – jakość naszego życia wewnętrznego. Wierzę, że Porozumienie bez Przemocy (NVC) ma głęboki wymiar terapeutyczny – wspiera rozwój samoświadomości, życzliwości wobec siebie i odpowiedzialności za własne uczucia.”  
Inspiruje się podejściem takich praktyków jak Liv Larsson, Robert Gonzales i Miki Kashtan, którzy twórczo rozwinęli NVC w pracy psychoterapeutycznej i społecznej. Poszerza swoje kompetencje w nurcie Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz w zakresie wsparcia osób w kryzysie. Jest studentką jednolitych studiów magisterskich z psychologii klinicznej i w trakcie procesu certyfikacji trenerskiej w CNVC. Prowadzi własną przestrzeń rozwojową – Sfera Dialogu.


  1. Justyna Józefowicz – Kultura przyszłości. UX dla zaawansowanych. 

Jak budować kulturę współodpowiedzialności, zachowując jednocześnie własny głos. Jak odnajdywać się w rolach, odczarować hierarchię i czerpać z różnych stylów liderskich, pracując tu, gdzie jesteś i z tym, co masz. Jak odnaleźć bezpieczne warunki brzegowe dla oddychającej empatycznej wspólnoty.   

dr Justyna Józefowicz – psycholożka, trenerka, mediatorka, ekspertka ds. pracy metodą projektu, wykładowczyni akademicka. Absolwentka Szkoły Trenerów Biznesu TROP oraz PwC Business Coaching Diploma. Doradczyni strategiczna i konsultantka firm, instytucji i organizacji społecznych. Szefowa Wydziału Promocji Zdrowia, Profilaktyki i WYchowania ORE, mentorka Early Warning Europe PARP. Wcześniej członkini Zarządu Fundacji SYNAPSIS, menedżerka Creative Communication Cluster oraz szefowa rozwoju EFC. Autorka strategii rozwoju, współautorka podręczników, w tym „Metoda projektu. Podręcznik” (https://wersjarobocza.pl/metoda-projektu/ ). Współpracowała m.in. z: ENEA SA, Orange, Millword Brown, Szkołą Główną Handlową, Uniwersytetem Warszawskim, Uniwersytetem Jagiellońskim, Uniwersytetem SWPS, Krytyką Polityczną. Wspiera liderów i liderki w pracy nad rozwojem indywidualnym i instytucjonalnym, strategią, wprowadzaniem zmiany i radzeniem sobie w sytuacjach kryzysowych. 


  1. Maciej Zygmunt  W sieci znaczeń.  

Jak tworzyć działania, które naprawdę zostają z ludźmi? Jak edukować, współpracować i reagować na zmiany, nie gubiąc sensu po drodze? Te warsztaty to przestrzeń dla animatorów i edukatorów, którzy chcą działać uważnie i odważnie. Będzie gęsto od pomysłów, inspiracji i konkretnych praktyk – do zabrania ze sobą i użycia od zaraz.  

Celem warsztatów jest rozpoznanie i wzmocnienie praktyk animacyjnych wspierających lokalne środowiska. Skupimy się na sieciowej współpracy, niezawodowej edukacji sprzyjającej rozwojowi osobistemu i budowaniu relacji oraz świadomej pracy z trendami.  

Maciej Zygmunt – kieruje działem Obserwatorium Kultury w Regionalnym Instytucie Kultury im. Wojciecha Korfantego – wyspecjalizowanej komórce prowadzącej działalność badawczo-rozwojową w obszarze kultury. Realizator i badacz w projektach diagnostycznych: społecznych i etnograficznych. Konsultant samorządowych polityk publicznych, trener. Ewaluator w projekcie akredytowanym programu Erasmus+ 2021–2027. Członek Forum Kraków – zrzeszenia osób z całej Polski, działających na rzecz animacji kultury. Inicjator Forum Animatorów Kultury Województwa Śląskiego. Współpracownik Narodowego Centrum Kultury oraz Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL w Warszawie. 


  1. Centrum Kompetencji Cyfrowych Edukacja 3.0  Marcin Wolski, Robert Turski  Nowe media w kulturze. 

Zapraszamy na inspirujące warsztaty, podczas których zanurzymy się w świat cyfrowych narzędzi wykorzystywanych w działaniach kulturalnych i edukacyjnych!  

Osoby uczestniczące poznają, jak nowe media zmieniają sposób tworzenia i odbioru kultury, zobaczą inspirujące przykłady projektów edukacyjnych dostosowanych do różnych grup wiekowych oraz dowiedzą się, jak wykorzystywać interaktywność, gry edukacyjne i aplikacje w pracy z odbiorcami. Omówione zostanie także zastosowanie sztucznej inteligencji w edukacji kulturalnej oraz najnowsze trendy i narzędzia technologiczne w projektach kulturalnych.  

Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną praktyki z projektów realizowanych przez Edukację 3.0, takie jak „Muzeum dla nas” czy „ART.LAB”. To inspirujące przykłady wykorzystania nowych technologii w edukacji kulturalnej dzieci, młodzieży i dorosłych.  

Szkolenie poprowadzą doświadczeni edukatorzy, który od lat tworzy projekty z pogranicza nowych technologii, kultury i edukacji.   

Robert Turski – doświadczony edukator dzieci, nauczycieli, rodziców i seniorów z zakresu TIK i STEAM (między innymi rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, wykorzystanie gier wideo w nauczaniu, cyfrowy świat kultury, sztuczna inteligencja). Specjalista w zakresie profilaktyki związanej z bezpieczeństwem dzieci w sieci. Współzałożyciel Ośrodka Badawczo-Rozwojowego EDUKACJA 3.0. Moderator grupy społecznościowej „AR i VR w edukacji”. Wpisany na Listę 100 SPRUC w 2018 i 2022 roku. Więcej na: https://ckc.trzyzero.edu.pl/robert-turski/ 

Marcin Wolski – menadżer, trener, specjalizujący się we wdrażaniu nowych technologii w edukacji i kulturze. Doświadczony edukator w zakresie TIK i STEAM. Pomysłodawca i koordynator cyfrowych projektów młodzieżowych, popularyzator nauki, wykładowca Uniwersytetu Dziecięcego UMCS. Założyciel Ośrodka Badawczo-Rozwojowego EDUKACJA 3.0, koordynator projektów badawczych, ekspert merytoryczny w projektach edukacyjnych. Moderator grupy społecznościowej „AI w edukacji”. Wpisany na Listę 100 SPRUC w 2019 i 2022 roku. Więcej na: https://ckc.trzyzero.edu.pl/marcin-wolski/ 


  1. Monika Klonowska  Osoba liderska silna zespołem: facylitacja procesów grupowych.   

Podczas warsztatów przyjrzymy się:  
1. Mechanizmom grupowym: procesowi grupowemu i jego fazom – czynnikom wpływającym na aktywność, jakość pracy i rozwój grupy oraz osób ją tworzących.  
2. Procesowi grupowemu, a treściom: dlaczego mimo dobrego przygotowania zdarzają się sytuacje trudne i nieprzewidziane.  
3. Mechanizmom grupowym: procesowi grupowemu i jego fazom – czynnikom wpływającym na aktywność i jakość współpracy grupy. Dowiemy się jak obserwować i wyciągać wnioski z procesu grupowego, aby wspomóc grupę w rozwoju?  
4. Dynamice grupy. Czynnikom kształtującym wzajemny wpływ i relacje, świadomemu i nieświadomemu procesowi grupowemu, osobie liderskiej – grupie, relacjom pomiędzy członkami/ członkiniami grupy i tak dalej.  
5. Trudnym sytuacjom w pracy z grupami i rozwojowej pracy z tymi zjawiskami:  
– opór uczestników,  
– bierność,  
– konflikty.   

    Monika Klonowska – mgr psychologii, trenerka, mediatorka, konsultantka.  
    Prowadzi szkolenia dla instytucji kultury z zakresu zarządzania, rozwiązywania konfliktów, wprowadzania zmian, przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. Pracuje z osobami kierującymi i zespołami nad rozwiązywaniem problemów i konfliktów przy wykorzystaniu procesu grupowego. Współautorka projektu Antymobbing i Antydyskryminacja, autorka bloga na temat etyki i dobrych praktyk w zarządzaniu, popularyzującego wiedzę na ten temat – www.mobbingidyskryminacja.pl/blog. Doradczyni CSR (Corporate Social Responsibility) na liście PARP, prowadzi audyty i doradztwo, dotyczące metod zarządzania, kultur organizacyjnych, wspiera pracodawców i zespoły w okresach zmian i kryzysów. Od kilkunastu lat intensywnie współpracuje z Narodowym Centrum Kultury, instytucjami, środowiskami muzealników, animatorów kultury, twórców. W 5 ostatnich latach najmocniej zaangażowana w zmiany w Akademiach Teatralnych, teatrach i branży filmowej.  Autorka publikacji, webinarów, scenariuszy do filmów szkoleniowych. Współautorka szkoleń e-learningowych z zakresu rozwiązywania konfliktów, przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Mediatorka, członkini komisji antymobbingowych. 


    1. Łukasz Szczepańczyk  Narzędzia AI w instytucjach kultury. 

    Warsztaty „Narzędzia AI w instytucjach kultury” to praktyczne wprowadzenie do wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy instytucji kultury. Osoby uczestniczące poznają metodologię promptowania oraz narzędzia AI do generowania tekstów, grafik, wideo, głosu, muzyki, notatek, prezentacji i podcastów. Zaprezentowane zostaną również aplikacje do analizy dokumentów i inne rozwiązania wspierające promocję, edukację i komunikację. Szkolenie ma charakter pokazowo-warsztatowy i dostarcza konkretnych narzędzi gotowych do natychmiastowego wykorzystania.   

    Łukasz Szczepańczyk – trener kompetencji cyfrowych od 2008 roku. Realizował zajęcia dla miasta stołecznego Warszawy, miasta Stoczek Łukowski, fundacji Zaczyn, Age Hub, Pro Cultura, Serockiej Rady Seniorów. Twórca kanału na youtubie – Cyfrowy Senior 6.0, na którym regularnie umieszcza filmy – poradniki dla seniorów rozwijające kompetencje cyfrowe. Główne obszary szkoleniowe to: obsługa komputera, obsługa smartfonu, bezpieczne korzystanie z internetu, narzędzia sztucznej inteligencji. W 2023 roku przeprowadził łącznie ponad 700 godzin zajęć z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych.   


    1. Monika Januszewska, Paweł Gębala, Krzysztof Magdziak  Dom Kultury 2035 – Scenariusze Przyszłości dla Lokalnych Instytucji. 

    Jak będzie wyglądać lokalna instytucja kultury za 10 lat? Podczas warsztatów wspólnie z osobami uczestniczącymi spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, tworząc scenariusze przyszłości domów kultury w kontekście zmieniających się warunków społecznych, technologicznych i ekologicznych.   

    Wykorzystując narzędzia kreatywne, pracę z trendami i lokalne doświadczenia, poszukamy nowych ról, zadań i modeli działania dla naszych instytucji. Warsztaty będą okazją do refleksji, wymiany inspiracji oraz opracowania pomysłów, które można wdrożyć od razu lub rozwijać w dłuższej perspektywie. Spotkanie kierujemy do osób zarządzających kulturą, animatorek i animatorów oraz wszystkich, którzy chcą współtworzyć przyszłość swoich społeczności. 

    Monika Januszewska – od 2017 roku dyrektorka Biblioteki – Centrum Kultury i Promocji Gminy Lubiewo. Z wykształcenia m.in. bibliotekarka. Ukończyła studia podyplomowe z Zarządzania w Kulturze na WSG w Bydgoszczy, a także jest absolwentką XIII edycji Programu Liderskiego PAW. Posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu projektami w obszarze kultury. Od 2021 roku jest animatorką i mentorką w programie Dom Kultury+ Narodowego Centrum Kultury. Od 2022 roku jest animatorką w programie Lokalne Partnerstwa PAFW,w której pracuję metodą animacji społeczności lokalnych na rzecz dobra wspólnego.

    Paweł Gębala – mieszkaniec Żabienka, dyrektor Dom Kultury w Strzelnie, twórca i koordynator kilkuset projektów, propagator procesowego rozwoju instytucji kultury w Polsce oraz systemowego ich wsparcia. Od 3 lat eksploruje wykorzystanie improwizacji i gier jako narzędzia szkoleniowego w różnych dziedzinach (na przykład: budowania zespołu, komunikacji czy radzenia sobie ze stresem). Od 2018 roku jest animatorem i mentorem w programie Dom Kultury+, a od 2019 roku pracuje z różnymi grupami senioralnymi w ramach autorskiego kursu Rusz głową! W 2022 roku był trenerem w programie Konwersja Cyfrowa Domów Kultury.

    Krzysztof Magdziak – animator kultury, menadżer, streetwoker, podróżnik, absolwent IX edycji Programu Liderskiego PAFW. Od 2012 roku dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Górznie. Współpracował z organizacjami społecznymi w Polsce, we Francji, w Brazylii i w Peru. Lubi pracować w otwartym biurze lub na ławeczce na górznieńskim rynku słuchając pomysłów i potrzeb mieszkańców – dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Od lat stara się łączyć ludzi we wspólnych działaniach na rzecz społeczności lokalnej. 


    Dofinansowano z budżetu Samorządu
    Województwa Kujawsko-Pomorskiego

    Biała belka z logotypami -od lewej: Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego; Kujawy Pomorze; Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu; Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego; 2025 Rokiem Ludzi Nauki z Kujaw i Pomorza
    Newsletter